يک اظهار نظر پليسي درباره سريال نوار زرد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۶۶۴۰
خبرگزاري آريا- يک کارشناس امور سينمايي در نقد مجموعه نوار زرد آورده است: اين مجموعه بر منطق متانت، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد؛ اين فينفسه امر مبارکي است؛ مشروط بر اينکه نگاه جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري پليس، "حميد اندرز چمني" کارشناس امور سينمايي در يادداشتي به نقد مجموعه تلويزيوني نوار زرد پرداخته و آورده است:مجموعه تلويزيوني نوار زرد از يک ويژگي مهم برخوردار است و آن اينکه، مجموعه قابل تأملي است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نوار زرد جنس نگاه کريم لک زاده، رئاليسم پليسي اجتماعي پررنگي از اتفاقات و حوادث بعضاً پيشپاافتاده اجتماعي است اما لايههايي در آن عميقتر شدهاند که موضوع اين نوشته است؛ خصوصاً لايهاي از پيجويي هوشمندانه کارآگاهي با ويژگيهاي پليس ايراني که درام را در بستري آرام بر محور ادب و نزاکت، جستجو و کالبدشکافي پيش ميبرد.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد درباره اتفاقات و حوادثي است که با نگاه رئاليستي از پروندههاي موجود در ادارات پليس آگاهي بر بال تخيل سوار شده و قرار است در اين پرواز آموزشي درماني ما را با ترفندها و شگردهاي مجرمين متعدد آشنا نمايد.
هر قسمت از مجموعه پيامهاي روشني دارد؛ آدمها نهتنها براي اعمال شان بلکه به خاطر نياتشان هم تقاص پس ميدهند اما نکته اينجاست که اين پيرنگ ها با نظام رفتاري که در فرهنگ خود سراغ داريم کمي تا قسمتي فاصله دارد.
مجموعه تلاش دارد برخي کليدواژگان فضاي تخيلي را با حوادث و اتفاقات بهشدت واقعي محکي تصويري بزند اما اين فضاي تخيلي در بعضي قسمتهاي مجموعه نه در صورتبندي فرمي و نه در لايههاي محتوايي کارکردي واقعي نمييابد.
امير آقايي در نقش کارآگاه پليس آگاهي، وضعيت به ساماني در زندگي ندارد. چالشي که با رعنا زن گمشده خود دارد محکوم است تا حقيقتي پنهان از زندگي خصوصي خود را براي بينندگان آشکار نمايد در چنين شرايطي تصميم دارد به سراغ مردي برود که رانندهاش در زمان خدمت در کرمان بود و اکنون قرباني يک دسيسه است و گرفتار در زندان قزلحصار، اما قاضي پرونده و بعضاً فرماندهاش با اين کار مخالف هستند.
در اين گيرودار بنا به ضرورت شغلي هر بار با اتفاقات و حوادثي روبه رو ميشود که بهنوعي با زندگياش گره ميخورد.
تا همين جاي روايت از قسمتهاي ديده شده، عليرغم شباهت در جنس نگاه، خط فاصلي بين مجموعه تلويزيوني سرنخ کيومرث پوراحمد و مجموعه نوار زرد به چشم ميآيد.
نوار زرد از مختصات يک خانه و خانواده و مأموريت يک کارآگاه فراتر رفته است. او مناسبات پليسي توأمان و اغلب ناخواسته و چالشبرانگيز بين اتفاقات و حوادث اجتماعي را هم چاشني روايتش ساخته است. همينکه شخصيت اول مجموعه کارآگاه پليس است که براي مقابله با مجرمين و مخلين نظم و امنيت مردم همواره مواجهه و درگير با آنهاست، نگاهي پليسي اجتماعي در خود دارد.
از قضا پيام اصلي مجموعه را هم مجرميني که با کارآگاه در پيجويي پروندهها درگير شدهاند لابهلاي حرفهايشان خطاب به کارآگاه و دستيارش البته تماشاچيان ميزنند؛ من يکآن طمع کردم، نتيجهاش اين شد... يا اگر هولش نميدادم اون اتفاق نميافتاد...
در واقع آنها با اين حرفها، اين نهيب را به کارآگاه ميزنند که تصميمي اشتباه از سر طمع و غفلت، تبعات سخت و گاه جبرانناپذيري براي آنها به دنبال خواهد داشت کما اينکه پيش از اين هم دچار اين تبعات شدهاند.
مجموعه در لابهلاي قسمتهاي خود اين پيامهاي از روي جهل و عدم آگاهي از عواقب تلخ و ناگوار جرايم را به طنين اخلاقي بارها متذکر ميشود.
در مجموعه نوار زرد قدرت اختيار و انتخاب با بينندگان است ما نميدانيم و نميفهميم، سرگرد کاوه با نقشههايي که براي دستگيري مجرمين دارد چه خواهد کرد.
فيلمساز هم نميخواهد شگردهاي کارآگاهي را به ما بگويد، برعکس خواست او اين است که ما همراه شخصيت کارآگاه در گرهگشايي معماهاي پيش روي او مداخله کنيم.
اينکه آيا کارآگاه کاوه در کنار پيجويي هوشمندانه پروندههاي پيش رو به گمشدهاش يعني رعنا خواهد رسيد يا نه داستان ديگري است که دغدغه کارگردان نيست، او از ما ميخواهد با توجه به جرايمي که در قسمتهاي مختلف مجموعه به وقوع ميپيوندد نسبت به گرهگشايي پروندهها و پيامهاي آموزشي درماني لازم که در بده بستانهاي دراماتيک وجود دارد همراه و همگام با کارآگاه باشيم و از قافله حل معماهاي نفسگير و نتيجهگيري عقب نمانيم.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد در ساختار روايي خود، محتوايي پليسي جنايي اجتماعي دارد. شخصيتهاي مجرمين مواجهه يا کنشي تعمدي بر ارتکاب جرم ندارند يا بهتر است بگوييم، اشاراتي محدود دال بر روساختي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند.
مجموعه نوار زرد يکي از معدود آثاري هست که بر منطق متانت ، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد که خود ميتواند يک بسته آموزشي مناسب براي مأموران پرونده بگيرش در رفتارسازي تعالي سازمان و مأموريتهايش باشد.
سکانس دستگيري دختري مجرم در بانک و نزاکتي که در رفتار به کار ميبرد به اندازه يک کارگاه آموزشي کاربرد دارد و نمونههايي از اين جنس که بهوفور ديده ميشود.
مجموعه پوريا آذربايجاني و فيلمنامه کريم لک زاده در لحظههاي درست روايت در ژانر پليسي قرار گرفتهاند؛ اينکه چطور ميتوان از واقعيتها به وجوه درام پيوند زد و جهاني واقعي با بنمايههاي تخيلي ترسيم نمود. آيا با اين جنس نگاه، ميتوان رئال را از خلال درام ديد؟ اين مجموعه نشان داد پيوستار معناداري را ميتوان بين اين دو عنصر برقرار کرد.
به هر رو پاي مفاهيم اخلاقي، حقوق شهروندي، ادب و فهم و نزاکت آن هم از نوع پليس ايراني در مجموعه نوار زرد که اولين مجموعهسازي آذربايجانيآن هم در ژانر پليسي است و نيز در فيلمنامهکريم لک زاده باز شده است و اين فينفسه امر مبارکي است مشروط بر اينکه نگاه عميقتر و جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد نه صرفاً معادلسازيهاي هاليوودي و تقليدگرايانه از بنمايههاي تخيلي در بازي و ميزانسن و... .
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.